آوریل 24, 2024

فروش خانه شامل مراحل زیر است:

مرحله 1: تصمیم بگیرید که آیا برای خرید خانه آماده هستید یا خیر

خرید خانه در ایران یک تعهد بزرگ است. از نظر کارشناسان املاک فستیوال قبل از شروع خرید ملک یا مقایسه گزینه های وام مسکن، باید مطمئن شوید که آماده هستید تا صاحب خانه شوید. آیا نمی دانید که آیا باید خانه بخرید ؟ بیایید به برخی از عواملی که وام دهندگان و صاحبان خانه باید در نظر بگیرند نگاه کنیم.

درآمد و وضعیت اشتغال

وام دهنده شما فقط نمی خواهد ببیند چقدر پول در می آورید. آنها همچنین می خواهند یک سابقه کاری (معمولاً حدود 2 سال) ببینند تا مطمئن شوند منبع درآمد شما پایدار و قابل اعتماد است. آماده‌سازی درآمد شما به جمع‌آوری مدارک مناسب برای نشان دادن اشتغال ثابت است. اگر در لیست حقوق و دستمزد هستید، احتمالاً فقط باید فیش حقوقی اخیر و W-2 را ارائه دهید

خرید و پیش خرید خانه و آپارتمان در سال 1401: روش گام به گام

نسبت بدهی به درآمد

نسبت بدهی به درآمد (DTI) ابزار مالی دیگری است که وام دهندگان وام مسکن از آن برای ارزیابی درخواست وام شما استفاده می کنند. DTI شما به وام دهنده شما کمک می کند تا ببیند چه مقدار از درآمد ماهانه شما به بدهی اختصاص می یابد تا بتواند میزان بدهی وام مسکن شما را ارزیابی کند. بسته به نوع وامی که برای آن درخواست می کنید، وام دهنده شما ممکن است نسبت هزینه مسکن شما را نیز محاسبه کند، که گاهی اوقات به آن DTI جلویی نیز گفته می شود.

 این نسبتی است که به مجموع پرداخت ماهانه خانه شما (اصالت، بهره، مالیات و بیمه) در مقایسه با درآمد ماهانه شما نگاه می کند. این هوشمندانه است که DTI خود را قبل از درخواست وام بررسی کنید. در بیشتر موارد، برای واجد شرایط بودن برای بیشتر گزینه‌های وام مسکن، به DTI پشتیبان ۴۳ درصد یا کمتر نیاز دارید، اگرچه این تعداد بر اساس وام‌دهنده، نوع وام و سایر عوامل متفاوت است.

دارایی های مایع

حتی با کمک وام مسکن، برای تامین مالی خرید خانه به دارایی های نقدی نیاز دارید، به ویژه موارد زیر:

پیش پرداخت: خرید خانه در تهران بدون پول امکان پذیر است، اما اکثر صاحبان خانه باید مقداری پول نقد برای پیش پرداخت داشته باشند. پیش پرداخت اولین پرداخت عمده ای است که در زمان بسته شدن وام خود انجام می دهید. مقدار پولی که برای پیش پرداخت نیاز دارید به نوع وام شما و مقدار پولی که قرض می کنید بستگی دارد. شما می توانید خانه ای را با کمتر از 3٪ کاهش دهید (البته مزایای بیشتری برای زمین گذاشتن وجود دارد).

هزینه های بسته شدن:

 همچنین باید قبل از نقل مکان به خانه جدید خود در ایران ، هزینه های بسته شدن را نیز بپردازید. هزینه های بسته شدن کارمزدی است که در ازای ایجاد وام شما به وام دهنده و سایر اشخاص ثالث پرداخت می شود. مبلغ خاصی که در هزینه های بسته شدن پرداخت می کنید به محل زندگی و نوع وام شما بستگی دارد. ایده خوبی است که برای 3 تا 6 درصد از ارزش خانه خود به عنوان برآورد هزینه های بسته شدن خود آماده باشید.

افزایش اجاره بها املاک اداری ، تجاری و مسکونی

اعتبار سلامت

امتیاز اعتباری شما نقش مهمی در وام ها و نرخ های بهره ای دارد که واجد شرایط آن هستید. امتیاز اعتباری شما به وام دهندگان می گوید که برای اعطای وام چقدر ریسک دارید. برداشتن گام‌هایی برای بهبود امتیاز اعتباری و کاهش بدهی‌تان می‌تواند با آماده شدن برای دریافت وام مسکن، سود زیادی را به همراه داشته باشد. اعداد بهتر به معنای گزینه های وام بهتر با نرخ بهره پایین تر است.

امتیاز اعتباری شما بر اساس اطلاعات زیر است:

  • سابقه پرداخت شما
  • مقدار پولی که مدیون هستید
  • طول سابقه اعتباری شما
  • انواع اعتباری که استفاده کرده اید
  • دنبال اعتبار جدید شما

برای دریافت وام مسکن به چه امتیازی نیاز دارید؟ اکثر وام دهندگان برای واجد شرایط بودن برای اکثر وام ها به امتیاز اعتباری حداقل 620 نیاز دارند. نمره بالاتر از 720 به طور کلی بهترین شرایط وام را برای شما به ارمغان می آورد.

تمایل به زندگی در یک مکان

وام مسکن می تواند یک تعهد 30 ساله باشد. اگرچه لازم نیست تمام مدت وام مسکن خود را در خانه خود زندگی کنید، اما هنوز تصمیم بزرگی است. وقتی در تهران صاحب خانه هستید، جابه‌جایی سخت‌تر می‌شود. مگر اینکه خانه دوم یا ملک سرمایه گذاری بخرید، ممکن است لازم باشد ابتدا خانه فعلی خود را بفروشید که ممکن است زمان بر باشد.

رشد قیمت خانه و آپارتمان در بازار مسکن

تصمیم بگیرید که آیا آمادگی دارید حداقل برای چند سال دیگر در منطقه فعلی خود زندگی کنید یا خیر. اهداف شغلی، تعهدات خانوادگی و موارد دیگر را در نظر بگیرید. هر یک از این عوامل نقش مهمی در نوع خانه ای که می خرید و محل اقامت اصلی خود را تعیین می کند .

زمان سنجی

تصمیم گیری در مورد اینکه آیا زمان مناسبی برای خرید خانه در ایران است یا خیر به عوامل مختلف شخصی (مانند آمادگی مالی و ترجیحات سبک زندگی) و شرایط بازار (مانند سلامت اقتصادی و  نرخ فعلی وام مسکن ) بستگی دارد. در نهایت، زمان مناسب برای خرید خانه به موقعیت منحصر به فرد شما بستگی دارد. قبل از تصمیم گیری های مالی بزرگ مانند خرید خانه حتما با یک کارشناس مالی مشورت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *