مارس 19, 2024

تعهدات صاحبخانه

یک رابطه خوب مستاجر و صاحبخانه برای اجرای یک ملک اجاره ای موفق در کشور ایران ضروری است. هم اجاره‌کنندگان و هم صاحبان ملک در ایران نیاز به درک روشنی از تعهدات صاحبخانه دارند. استخدام یک مدیر املاک می تواند سرمایه گذاری در املاک و مستغلات را به یک سرمایه گذاری دشوارتر تبدیل کند، اما اگر ترجیح می دهید خودتان را انجام دهید، برای اطلاع از اینکه صاحبخانه بودن چه چیزی را شامل می شود این مقاله را که توسط املاک فستیوال آماده شده است را بخوانید.

می خواهید صاحبخانه شوید؟ اینها 5 مسئولیت اصلی شما هستند

مدیریت مستاجران

رابطه ای که با مستاجر دارید ممکن است سال ها طول بکشد، بنابراین مهم است که آن رابطه را حرفه ای و صمیمانه مدیریت کنید. مالکان مسئول همه چیز هستند، از انتخاب مستاجران گرفته تا اطمینان از ایمن بودن و نگهداری واحد. در اینجا وظایف متداول برای مدیریت مستاجران آمده است:

غربالگری مستاجر: اخراج مستاجر در تهران به دلیل پرداخت نکردن اجاره بها یا ایجاد فضایی مخرب می تواند فرآیندی دشوار باشد. مالکان می توانند با بررسی کامل مستاجران از خود در برابر این احتمال محافظت کنند. حداقل، معمولاً یک گزارش اعتباری مورد نیاز است و یک بررسی کامل پیشینه توصیه می شود.

سپرده های وثیقه:

 الزامات قانونی ایران در مورد نحوه مراقبت مالک از سپرده تضمینی بسته به حوزه قضایی متفاوت است. ممکن است باید در امان نگه‌داری شود یا در حسابی با بهره قرار داده شود و در بسیاری از موارد، قوانین متفاوتی برای ساختمان‌های چند واحدی در مقابل املاک اجاره‌ای کوچک‌تر اعمال می‌شود.

پیش نویس قراردادهای اجاره: زمانی که مالکان و مستاجران قرارداد اجاره – یک قرارداد قانونی – در تهران را امضا می کنند، هر دو طرف باید دقیقاً بدانند که با چه کسی به توافق می رسند. اگر مستاجر ادعای قانونی علیه مالک دارد، باید دقیقا بداند که چگونه به آنها دسترسی پیدا کند.

راه‌حل‌های ورود/خروج: قبل از اینکه مستاجر وارد خانه شود، او را از طریق واحد عبور می‌دهید تا شرایط آن را با هم مرور کنید. هنگامی که مستاجر از خانه خارج می‌شود، همین کار را انجام می‌دهید تا مطمئن شوید که وضعیت واحد و وسایل داخل آن بیش از فرسودگی معمولی خراب نشده است.

تنظیم و جمع آوری اجاره بها: به عنوان صاحبخانه، در نهایت به شما بستگی دارد که چقدر اجاره را دریافت کنید. در مورد بازار اجاره محلی تحقیق کنید تا احساسی نسبت به اجاره املاک مشابه داشته باشید تا تصمیمی آگاهانه بگیرید. سپس، روندی را برای دریافت اجاره از مستاجران خود تنظیم کنید.

ضمانت قابل سکونت

هر دو اجاره نامه معمولی و قانون مسکن مستلزم آن است که صاحبان املاک واحدها را در شرایط قابل سکونت نگهداری کنند. در بسیاری از موارد، تعریف سکونت‌پذیری با موقعیت‌های خاصی که توسط دادگاه‌ها مورد بررسی قرار می‌گیرد مبهم باقی می‌ماند و تصمیم می‌گیرند که آیا شرایط به سطحی می‌رسد که یک واحد را غیرقابل سکونت می‌کند – جورجیا و تگزاس نمونه‌هایی از دو ایالت هستند که این رویکرد را اتخاذ می‌کنند.

از سوی دیگر، برخی از کدهای شهرداری می تواند بسیار دقیق باشد. به عنوان مثال، در سیاتل، اتاق های قابل سکونت نمی توانند ابعادی کمتر از 7 فوت داشته باشند و حداقل 8 درصد از سطح هر اتاق قابل سکونت باید نور طبیعی دریافت کند. تعریف دقیق آنچه در ضمانت سکونت گنجانده شده است از حوزه قضایی به حوزه قضایی دیگر متفاوت است، اما برخی از اصول گسترده جهانی هستند.

خدمات اساسی: یک واحد اجاره ای باید دارای گرما، تهویه مطبوع یا سایر تهویه ها (در برخی حوزه های قضایی)، برق برای نور، لوله کشی کافی و عدم اختلال در آب جاری باشد.

شرایط گرفتن وام کمک خرید مسکن برای خانه اولی ها

شرایط بهداشتی: مالکان باید اطمینان حاصل کنند که وقتی یک واحد در اختیار مستاجر قرار می گیرد، تمیز و بهداشتی و عاری از آفات و خطرات باشد و باید شرایط بهداشتی را در مناطق مشترک، مناطق زباله و سایر قسمت های ساختمان حفظ کنند.

ورود ایمن: بدون شکستگی پنجره ها یا درها که می تواند باعث آسیب، تهدید ایمنی یا هجوم آفت شود.

لوازم خانگی: اگر لوازم خانگی با واحد اجاره ای ارائه می شوند، معمولاً باید در وضعیت کارکرد خوبی نیز نگهداری شوند. 

مطابقت: باید قوانین ایالتی و محلی و کدهای بهداشتی/ایمنی را دنبال کنید.

توجه داشته باشید که مالکان مسئولیتی در قبال اصلاح خطرات یا شرایط ایجاد شده توسط مستاجران ندارند. اگر مستأجری با امتناع از بیرون آوردن زباله‌های خود، واحد خود را غیرقابل سکونت کرده باشد، هیچ ادعایی علیه مالکی که فقط مسئول فرسودگی و فرسودگی عادی واحد است، ندارد.

نگهداری اموال

اگر تصمیم به فروش داشته باشید، تعمیر و نگهداری ملک با اطمینان از اینکه ملک در وضعیت خوبی قرار دارد تا در طول زمان حداکثر اجاره را داشته باشد و قیمت فروش بالایی داشته باشد، از سرمایه گذاری شما در درازمدت محافظت می کند. در اینجا وظایف اصلی یک صاحبخانه در هنگام نگهداری ملک است:

تعمیر و نگهداری خارجی .کنترل آفات. نگهداری منطقه مشترک. مدیریت زباله و بازیافت. تعمیر و نگهداری داخلی. بررسی های ایمنی . بسته به اندازه ملک و دامنه نگهداری، ممکن است بخواهید با استخدام یک مدیر حرفه ای املاک یا یک ابر ساختمان برای کمک، تعمیر و نگهداری را برون سپاری کنید.

رعایت قوانین مسکن

مسئولیت های مالکان از ایالت به ایالت و حتی شهر به شهر در داخل یک ایالت به طور چشمگیری متفاوت است. در اینجا پنج مورد از رایج ترین قوانین و مقررات فدرال ایران برای آشنایی با آنها به عنوان صاحبخانه آورده شده است:کنترل اجاره. ADA. قانون مسکن عادلانه. قانون گزارش اعتبار منصفانه. افشای رنگ سرب

در کلی‌ترین طرح کلی، کدهای مسکن از شهری به شهر دیگر و ایالتی به ایالت دیگر مشابه است، اما نکات ظریف آن مهم است و مالکان باید از آن‌ها آگاه باشند – و از آنها پیروی کنند. برخی نیاز به پارکینگ خارج از خیابان دارند یا مقرراتی در مورد فرار از آتش دارند، در حالی که برخی دیگر به شرایط محلی خاص مانند فعالیت لرزه ای یا مناطق سیل می پردازند. قبل از نهایی کردن اولین قرارداد اجاره، قوانین ایالت و شهرستان خود را بررسی کنید.

اخراج ها

اگر بدتر شد و اخراج مستاجر را ضروری دیدید، باید تمام الزامات ایالتی و محلی را رعایت کنید. اینکه آیا قوانین مسکن و دادگاه‌های مسکن «طرفدار مالک» یا «طرفدار مستاجر» هستند در سراسر کشور به طور قابل‌توجهی متفاوت است. اکثر دادگاه ها از مالک می خواهند که قبل از شروع رسیدگی به تخلیه، ابتدا وضعیت را حل کند.

سرمایه گذاری و افزایش سرمایه برای ورود به بازار مسکن خرید یا پیش خرید خانه

اولین گام اغلب این است که به مستاجر اطلاع دهید که شرایط قرارداد اجاره را زیر پا گذاشته اند و در عین حال فرصتی برای اصلاح وضعیت به موقع برای آنها فراهم می شود (خواه با توقف یک رفتار ناپسند یا پرداخت هر گونه اجاره معوقه). اگر مالکان اقدام به اخراج مستاجر کنند، باید الزامات اطلاعیه حوزه قضایی خاص را رعایت کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *